“Lesgeven is veel prettiger geworden.”
Derek Karssenberg en Karin Rebel
Het onderwijs interessanter maken, zowel voor je studenten als voor jezelf, dat is het doel van Flipping the Classroom. Voormalig Teaching Fellow E-learning Derek Karssenberg en voormalig Docent van het Jaar Karin Rebel zijn enthousiast over het onderwijsconcept.
Flipping the Classroom
Als je Flipping the Classroom toepast, moet dan je hele cursus over de kop?
Karssenberg: “Dat hoeft niet. Karin heeft in één keer veel veranderd, ik heb geleidelijk een aantal colleges vervangen door weblectures van ongeveer een halfuur elk. Je moet er wel over nadenken: één college vervangen door een e-lecture en verder niets veranderen, dat werkt niet. Maar het Educate-it-team van Geowetenschappen kan je daarin adviseren.”
Rebel paste het concept toe in haar bachelorcursus Wiskunde en Systeemanalyse: “daar zitten zo’n 150 studenten met heel uiteenlopende wiskunde-achtergronden. Het deel systeemanalyse geven we nog op dezelfde manier, maar per wiskunde-onderwerp hebben we een zogenaamde kennisclip, een filmpje van 5-10 minuten, gemaakt. Per college geef ik aan welke filmpjes ze moeten kijken, waarna ik begin met 1 uur responsiecollege voor vragen en 1 uur verdiepingscollege.”
Hoe veranderen je colleges?
Tijdens het responsiecollege Wiskunde en Systeemanalyse stellen de studenten vragen. Rebel: “zolang de vragen over de stof gaan en het antwoord niet in het filmpje gegeven wordt, beantwoord ik alles. Maar als iemand me vraagt om alles uit de film nog ‘even’ te herhalen, dan doe ik dat dus niet.”
Karssenberg laat de 20 studenten in zijn mastercursus Land Surface Process Modelling iets presenteren tijdens de colleges, bijvoorbeeld een case study op basis van de e-lecture: ‘vertel hoe de concepten uit de e-lecture in dit artikel zijn toegepast’. In een ander college laat hij hen zelf de theorie uitleggen. “Daar zijn ze minder enthousiast over, maar het is wel een goede oefening. Ik geef daar dan feedback op.”
Bekijken de studenten alle filmpjes?
Rebel ging ervan uit dat studenten alleen de onderwerpen zouden bekijken die ze niet snappen: “de wiskunde A-studenten doen er goed aan om alles te bekijken, degenen met een wiskunde D-achtergrond hoeven zeker niet alle filmpjes te zien. In de praktijk bekeken sommige studenten die het hard nodig hadden, niet alles, terwijl anderen met een goede wiskundebasis toch alle filmpjes vaak meermaals bekeken.”
Ook Karssenberg heeft ontdekt dat de meeste studenten de e-lectures minimaal twee keer bekijken: “niet eens alleen vlak voor het tentamen. Sommigen bekijken ze bijvoorbeeld in de trein op hun mobieltje. En misschien zijn ze op zo’n moment wel geconcentreerder dan in de banken van een collegezaal.”
Wat levert het de studenten op?
Begin 2015 heeft Rebel alles geanalyseerd: “welke filmpjes waren bekeken, wanneer: voor het college, na het college, voor het tentamen, we zagen allerlei patronen. Wat opviel was dit: als studenten het nut van het vak inzien, komen ze naar het college, bekijken ze de filmpjes en halen ze significant hogere cijfers voor de werkcolleges dan degenen die dat allemaal niet doen. Dit was niet direct gekoppeld aan het eindcijfer van het vak. Daar zagen we dat zelfvertrouwen in wiskunde belangrijker was dat het bekijken van de filmpjes.”
De studenten van Karssenberg noemden in hun evaluaties de e-lectures als 1 van de 3 meest positieve punten van de cursus. “Dat was bij mij ook zo,” zegt Rebel.
Wat levert het je als docent op?
Rebel veert op: “voorheen gaf ik college over alle wiskunde-onderwerpen. Voor mijn gevoel stortte ik een lawine aan stof over de studenten uit en ik wist niet wat er binnenkwam. De colleges zijn nu interactiever, ik heb geïnteresseerdere mensen tegenover me, wat exceptioneel is voor dit vak. Voor mij is het lesgeven veel prettiger geworden. In die zin heeft de inspanning zich al terugverdiend.”
Karssenberg valt haar bij: “die ervaring heb ik ook. Het wordt leuker om het om het vak te geven. Je draait geen verhaal meer af, maar je coacht de studenten, die zich ook meer verdiepen in de stof.”
Rebel noemt het lesgeven ook onvoorspelbaarder: “maar dat vind ik juist goed. Hoe het college eruitziet, wordt meer bepaald door de studenten zelf.”
Kun je de e-lectures ook hergebruiken?
Het maken van de filmpjes kost tijd, de regie houden op de montage ook. Het levert meer arbeidsvreugde op, maar de e-lectures zijn ook duurzaam: ze worden vaker ingezet.
“We gebruiken de wiskundeclips ook bij natuurkunde en micro-economie,” vertelt Rebel.
“En ik gebruik mijn lectures ook bij de GIMA- masteropleiding, die op deels afstand wordt gegeven,” zegt Karssenberg. “Ik vertel dan eerst in hoofdlijnen wat het vak inhoudt en vervolgens krijgen de studenten toegang tot het materiaal. En ook studenten met een kennisachterstand die bij mij willen afstuderen, kunnen gebruik maken van de e-lectures en opdrachten om het gewenste niveau te behalen.”