“Ik heb mijn colleges in duidelijke blokjes moeten hakken.”
Bouke van Gorp en Kees Terlouw
Docenten Bouke van Gorp en Kees Terlouw (SGPL) namen voor de cursus Regionaal Project hoorcolleges op en filmden een fietsexcursie in de omgeving van Barneveld. De studenten die deelnemen aan de cursus zijn blij met de nieuwe cursusopzet.
E-lectures
Hoe zet je een serie hoorcolleges om in een reeks informatieve, boeiende filmpjes? Het was voor Bouke van Gorp en Kees Terlouw toch nog even puzzelen. Terlouw: “Je moet heel bewust nadenken over de structuur van je verhaal. Ik heb mijn colleges in duidelijke blokjes moeten hakken.”
Van Gorp knikt instemmend en voegt hieraan toe: “Elke slide moest ik duidelijk inleiden en koppelen aan de vorige slide, want studenten hebben natuurlijk geen kans om vragen te stellen tussendoor. Daarnaast moest ik alles zoveel mogelijk uit mijn hoofd leren, want op de camera ziet het er vreselijk stom uit als iemand aldoor van een vel papier voorleest.”
Meer tijd voor de uitdagende eindopdracht
Op uitnodiging van Esther de Groot, die tot december 2013 de facultaire projectleider e-learning was, kwamen de docenten op het idee weblectures op te nemen in de cursusopzet. Van Gorp: “De belangrijkste reden was dat we de cursusopbouw wilden verbeteren.”
“In de oude opzet hadden de studenten eerst een reeks hoorcolleges over theorie, die werd afgesloten met een tentamen. We merkten dat studenten pas na de toets aandacht gingen besteden aan het organiseren van een fietsexcursie, de eindopdracht van de cursus. Door vier van de acht hoorcolleges op te nemen kunnen we de toets eerder afnemen, zodat studenten daarna meer tijd hebben om de excursie te organiseren.”
In eigen tijd college volgen
“Het was ideaal!” zegt een student over de opgenomen colleges. “Ik heb op een vrije dag alle filmpjes in één keer gekeken. Dat was best wel pittig, maar je zit dan wel helemaal in de stof. Als ik iets niet begreep of werd afgeleid, kon ik altijd teruggaan en een deel opnieuw bekijken. Een andere student: “Ik heb bepaalde stukjes ook nog een keer bekeken toen ik moest leren voor het tentamen. Dat komt toch beter binnen dan een kale verzameling powerpointslides.”
Virtuele fietsexcursie
Naast de hoorcolleges namen Van Gorp en Terlouw ook een voorbeeldexcursie rondom Barneveld op. Van Gorp: “We wilden laten zien waar je aan moet denken als je een excursie opzet. Welke locaties kies je uit, hoe licht je die toe? Die vragen wilden we beantwoorden, dus zijn we met een cameraman door de omgeving van Barneveld gefietst en hebben we op bepaalde plekken toelichting gegeven.”
Ook de voorbeeldexcursie bleek een gouden greep. “Omdat een excursie iets heel visueels is, vond ik het fijn dat de docenten een voorbeeld hebben gefilmd,” zegt een van de studenten. “Deze e-lectures hebben me dus veel geholpen bij de opzet van ons project.”
Terlouw en Van Gorp verwachten dat de e-lectures minstens drie jaar mee kunnen. “Daarna zul je de boel toch weer moeten afstoffen.”
Wil je zelf een collegereeks omzetten in een aantal weblectures, of heb je andere vragen of ideeën over blended learning?
Stuur dan een e-mail naar Educate-it Geosciences.